Koja je razlika između distributera i snabdjevača električne energije?
Distributer električne energije obavlja sve poslove vezane za distributivnu mrežu. Njegov zadatak je da svim kupcima omogući priključenje na distributivnu mrežu i da izvrši transport električne energije preko distributivne mreže. Snabdjevač električne energije nabavlja energiju od proizvođača električne energije i prodaje je krajnjem kupcu.
Šta tržište električne energije donosi kupcima?
Tržište električne energije donosi slijedeće prednosti za kupce:
- slobodan izbor snabdjevača električnom energijom
- pregovore o elementima ugovora sa snabdjevačem električne energije
- cijenu električne energije formiranu na tržišnim osnovama
Ko određuje cijenu električne energije za javnog snabdjevača?
Cijena usluge javnog snabdjevača za pružanje univezalne usluge je određena od strana regulatorne agencije, a na prijedlog javnog snabdjevača. Cijenu električne energije za javnog snabdjevača JP EPBIH pogledajte u dijelu Tarifni stavovi. Detaljnije o samom načinu formiranja cijene električne energije za javnog snabdjevača možete pronaći u Pravilniku o snabdijevanju kvalifikovanih kupaca električnom energijom i postupku promjene snabdjevača.
Šta je to javni snabdjevač električne energije?
Javni snabdjevač električne energije je snabdjevač koji ima obavezu da vrši isporuku električne energije kupcima koji su kvalifikovani, a nisu izabrali svog snabdjevača električnom energijom na slobodnom tržištu. Cijenu električne energije za pružanje usluge javnog snabdijevanja od strane javnog snabdjevača JP EPBIH pogledajte u dijelu Tarifni stavovi.
Šta ako sam postao kvalifikovani kupac, a nisam izabrao svog snabdjevača električnom energijom?
Ukoliko kupac stekne status kvalifikovanog kupca, a nije izabrao snabdjevača električnom energijom, ima pravo da se snabdijeva od strane javnog snabdjevača. Detalje o javnom snabdjevači i tome ko ima pravo na javnog snabdjevača pogledajte u dijelu Tržište električne energije.
Zašto moram potpisati ugovor o priključenju na distributivnu mrežu, ugovor o korištenju distributivne mreže i ugovore o snabdijevanju električnom energijom?
U skladu sa Opštim uslovima za isporuku električne energije, svaki kupac je dužan da sa distributerom električne energije potpiše ugovor o priključenju i ugovor o korištenju distributivne mreže, i ovi ugovori se u principu sklapaju na neodređeno vrijeme. Takođe, kupac je obavezan da sa snabdjevačem potpiše ugovor o snabdijevanju električnom energijom koji se za kupce kod kojih se vrši godišnje ugovaranje količine električne energije potpisuje na određeno vrijeme (kupci na 110 kV, 35 kV i 10 kV). Za ostale kupce (domaćinstva, ostala potrošnja na niskom naponu, javna rasvjeta) ugovori o snabdijevanju se potpisuju na neodređeno vrijeme. Forme za sve tri vrste ugovora možete pogledati u dijelu Ugovori.
Kako postati kupac električne energije JP EPBIH?
Ukoliko ste kupac koji je već priključen na prijenosnu ili distributivnu mrežu i želite promijeniti svog snabdjevača električnom energijom, dovoljno je da se obratite sa zahtjevom za promjenu snabdjevača. Ukoliko ste novi kupac i niste priključeni na mrežu, neophodno je da sa distributerom završite proces priključenja na mrežu, a potom sa snabdjevačem potpišete ugovor o snabdijevanju električnom energijom. Detaljnije pogledajte u dijelu Kako postati kupac.
Zašto plaćam naknadu za obnovljive izvore energije (OIE) i kome idu sredstva prikupljena od naknade?
Podsticanje upotrebe obnovljivih izvora energije jedan je od strateških ciljeva energetske politike EU, iskazan i kroz evropsko energetsko zakonodavstvo, odnosno Direktivu o podsticanje upotrebe električne energije iz OIE. Tom se Direktivom od zemalja članica traži uspostava sistema podsticaja za OIE. Svaka država članica EU postavlja svoj nacionalni cilj za proizvodnju električne energije iz OIE.
U skladu sa Uredbom o podsticanju poizvodnje električne energije iz obnovljivih izvora energije i efikasne kogeneracije i određivanju naknada za podsticanje svaki snabdjevač je obavezan da na računu koji dostavlja kupcu kao posebnu stavku označi iznos ukupne naknade za podsticanje obnovljivih izvora energije. Uredbom je definisana jedinična naknada koja se izražava u konvertibilnim markama po utrošenom kilovatsatu električne energije (KM/kWh).
Sredstva prikupljena od naknade za obnovljive izvore energije idu Operateru za obnovljive izvore energije i kogeneracije, iz kojih se, između ostalog, vrši plaćanje proizvođača električne energije iz obnovljivih izvora, finansira trošak rada Operatora za OIEiK i drugi troškovi vezani za OIEiK.
Kojeg datuma dobivam račun za električnu energiju?
Svi kupci električne energije JP EPBIH račun za električnu energiju dobivaju jednom mjesečno. Ukoliko ste kupac električne energije koji nije domaćinstvo, očitanje brojila se vrši svakog prvog u mjesecu i račun za električnu energiju dobivate početkom mjeseca. Za kupce iz kategorije domaćinstvo je karakteristično da se očitanje vrši kontinuirano tokom čitavog mjeseca, tako da račun možete dobiti bilo kada u mjesecu, s tim da svaki mjesec dobivate račun u istom periodu.
Koja su dozvoljena odstupanja napona na mjestu priključka kupca?
Odstupanja od nazivnog napona električne energije na mjestu isporuke električne energije za kupca priključenog na srednjem naponu (10kV, 20kV, 35kV), može biti do ±10%. Za kupca priključenog na niskom naponu (0.4kV), odstupanja od nazivnog napona električne energije na mjestu isporuke električne energije može biti u granicama od +5% do -10%.
Koje su zakonom definisane obaveze distributera po primitku prigovora kupca na kvalitet isporučene električne energije?
Ako korisnik mreže podnese distributeru pisani prigovor na nivo kvaliteta napona, distributer je dužan izvršiti mjerenje u roku 20 dana od dana podnošenja prigovora, a pisani izvještaj o rezultatima mjerenja na obračunskom mjernom mjestu dostaviti krajnjem korisniku mreže u daljem roku od 10 dana. Ako se utvrdi da je prigovor neosnovan, troškove mjerenja snosi korisnik mreže, a ako je prigovor osnovan, nadležni distributer. Ukoliko se utvrdi da je prigovor bio osnovan, distributer je duža za iduće tri godine osigurati standardan kvalitet napona na tom obračunskom mjernom mjestu.
U kojim slučajevima je neophodno da kupac podnese zahtjev za elektroenergetsku saglasnost?
Krajnji kupac/proizvođač je obavezan dobiti elektroenergetsku saglasnost od distributera prije nego što pristupi:
- izgradnji novog objekta ili rekonstrukciji postojećih elektroenergetskih postrojenja priključenih na distributivnu mrežu.
- priključenju dodatnih uređaja
- zamjeni, premještanju ili rekonstrukciji mjernog mjesta
- izmjeni tehničkih karakteristika uređaja krajnjeg kupca, odnosno proizvođača
- povećanje vršne snage
- objedinjavanje više mjernih mjesta u jedno mjerno mjesto
- dijeljenju jednog mjernog mjesta na više mjernih mjesta na istoj lokaciji
- promjeni namjene objekata i kategoriji potrošnje
Koji su rokovi za izdavanje prethodne elektroenergetske saglasnosti/elektroenergetske saglasnosti?
Po zahtjevima za izdavanje prethodne elektroenergetske saglasnosti/elektroenergetske saglasnosti distributer je dužan odlučiti što prije, ali ne duže od 30 dana od dana uredno podnesenog zahtjeva. Ukoliko je dostavljena dokumentacija nepotpuna, distributer je dužan pisanim putem u roku od 8 dana od dana zaprimanja zahtjeva zatražiti od podnosioca zahtjeva dopunu podataka.
Šta je posebna zona?
Posebna zona označava prostor unutar prostornog plana u kojem se grade objekti za čije priključenje je potrebna izgradnja i/ili rekonstrukcija trafo-stanica i/ili priključnih vodova srednjeg napona do uključivo 35kV naponskog nivoa (npr. fabrika, rudnik, stambeno-poslovni objekat namijenjen tržištu, sportski objekat i slično).
Šta je neovlaštena potrošnja?
Pod pojmom neovlaštena potrošnja se podrazumijeva:
- priključivanje objekta na distributivnu mrežu bez elektroenergetske saglasnosti i/ili ugovora o priključenju, ugovora o korištenju distributivne mreže i ugovora o snabdijevanju električnom energijom
- trošenje električne energije bez mjernih uređaja i mimo njih
- uticanje na rad mjernih uređaja, uklanjanje mjernih uređaja, skidanje ili oštećenje plombi
- samovoljno priključenje nakon isključenja
- premoštavanje brojila ili samovoljno premještanje priključka sa mjernim uređajima
- djelovanje kupca na uređaj za upravljanje tarifom u cilju korištenja manje tarife
- trošenje električne energije za kategoriju potrošnje za koju nije dobivena elektroenergetska saglasnost
Šta je ''Smart grid''?
Smart grid predstavlja elektroenergetsku mrežu u kojoj se koriste informacione i telekomunikacione tehnologije za prikupljanje podataka i upravljanje elektroenergetskom mrežom sa ciljem povećanja efikasnosti, pouzdanosti, održivosti proizvodnje i distribucije električne energije.
Šta je ''pametno brojilo (smart meter)''?
Pametno brojilo je elektronsko brojilo koje ima mogućnost uspostave dvosmjerne komunikacije između krajnjeg potrošača i distributera električne energije, na način da se informacije šalju telekomunikacionom mrežom, koja može uključivati elektroenergetske vodove, radio veze ili veze mobilne telefonije. Nakon ugradnje pametnog brojila, distributer može lakše odrediti mjesto prekida napajanja /ispada iz pogona te daljinsko očitanje brojila i uključenje / isklapanja kupca sa distributivne mreže. Pametna brojila pomažu i u smanjenju neovlaštene potrošnje.
Šta ukoliko ostanem bez napajanja električnom energijom?
Nestanak električne energije može biti posljedica:
- kvara u elektroenergetskom sistemu
- radova na elektroenergetskoj mreži
- redukcije u isporuci električne energije
U slučaju prestanka napajanja električnom energijom, savjetujemo vam da isključite sve uređaje, osim jednog rasvjetnog tijela koje će vam poslužiti za provjeru stanja sistema. Kada se stanje u sistemu normalizuje, postupno uključujte uređaje koji su vam neophodni. Posebno obratite pažnju na uređaje koji bi, nakon uspostave napajanja električnom energijom, mogli izazvati požar.
Konkretne informacije o planiranim radovima možete naći u dijelu Planska isključenja.
Ko ima pravo na uslugu rezervnog snabdjevača?
Svi kvalifikovani kupci imaju pravo na uslugu rezervnog snabdjevača u slučaju kada odabrani snabdjevač prestane da vrši snabdijevanje kvalifikovanog kupaca električnom energijom.
Usluga rezervnog snabdijevanja može trajati najduže 60 dana. Detaljnije o načinu snabdijevanja u okviru usluge rezervnog snabdjevača možete pogledati u Pravilniku o snabdijevanju kvalifikovanih kupaca električnom energijom i postupku promjene snabdjevača.
Kako izvršiti izmjenu podataka o vlasniku mjernog mjesta?
Zahtjev
za promjenu podataka o vlasniku
Promjena
vlasništva objekta po osnovu:
- Prodaja objekta - kupoprodajni ugovor,
- Smrti krajnjeg kupca - dokument o utvrđivanju nasljednika,
- Prestanak pravnog lica u svojstvu kupca - dokument o utvrđivanju pravnog
sljednika,
- Sticajem drugih okolnosti za prestanak ugovor a- dokument o utvrđivanju
pravnih okolnosti za prestanak ugovora.
Članom 41. Opštih uslova za isporuku električne energije (Sl. list FBiH, broj
89/14 i 7/18), definisano je da je „Kod promjene vlasništva objekta kupca,
raniji vlasnik - kupac obavezan u roku od 30 dana od promjene vlasništva
dostaviti obavještenje o otkazu ugovora o korištenju distributivne mreže, kao i
ugovora o snabdijevanju električnom energijom, uz predočenje odgovarajuće
isprave o promjeni vlasništva u skladu sa Zakonom“. Istovremeno, novi vlasnik
objekta je obavezan u istom roku podnijeti zahtjev za zaključenje novih
ugovora, uz predočenje odgovarajuće isprave o promjeni vlasništva.
Kako bi se izvršila tražena izmjena naziva kupca, neophodno je da novi vlasnik
u pripadajućoj Elektrodistribuciji EPBiH, podnese Zahtjev za raskid Ugovora o
snabdijevanju električnom energijom i Ugovora o korištenju distributivne mreže
te sklapanje novih Ugovora, putem obrasca Z-15. Uz Zahtjev, koji
mora biti uredno popunjen i ovjeren, potrebno je priložiti dokaz o vlasništvu
(kupoprodajni ugovor ili ZK izvadak), potvrdu o izmirenim dugovanjima te ličnu
kartu na uvid novog, krajnjeg kupca. U slučaju da je razlog za promjenu
kupoprodaja nekretnine, neophodno je izvršiti i uplatu naknade za obradu
zahtjeva u iznosu od 11,70 KM.
Kada je u pitanju nasljeđivanje (smrt ranijeg vlasnika), poklon nekretnine ili
prestanak pravnog lica u svojstvu kupca, podnosi se zahtjev Z-15, a obavezno je
dostaviti i dokaz o vlasništvu.
Ukoliko
Zahtjev ne podnosi vlasnik, potrebno je obezbijediti i punomoć.
Zahtjev
za izmjenu podataka u naziva kupca
Promjena naziva kupca podrazumijeva sljedeće slučajeve:
- Promjena imena i/ili prezimena za fizička lica
- Promjena naziva i/ili sjedšta za pravna lica
- Promjena adrese usljed akta upravnog organa
- Promjena
grupe potrošnje.
Za
promjenu naziva kupca potrebno je dostaviti uredno popunjen obrazac Z-13,
dokument kojim se dokazuje promjena identifikacionih podataka krajnjeg kupca,
potvrdu o izmirenim dugovanjima te LK na uvid. Ukoliko Zahtjev ne podnosi
vlasnik, potrebno je obezbijediti i punomoć.
Ukoliko
se Zahtjev podnosi po osnovu promjene grupe potrošnje, potrebno je dostaviti i
dokaz o izvršenoj uplati za obradu zahtjeva u iznosu od 25,74 KM.
Zahtjev
za ustupanje Ugovora
Ako se nalazite u zakupu određene nekretnine, u skladu sa članom 42. Opštih
uslova za isporuku električne energije, jedini način prelaska računa na
korisnika je putem Zahtjev za raskid Ugovora o korištenju distributivne
mreže/Ugovora o snabdijevanju električnom energijom i zaključenja novih
Ugovora o korištenju distributivne mreže/Ugovora o snabdijevanju električnom
energijom radi zakupa objekta (obrazac Z-14),
ali u tom slučaju, Zahtjev moraju popuniti i vlasnik i korisnik nekretnine.
Naime, krajnji kupac koji je vlasnik objekta može zatražiti da se njegov Ugovor
o snabdijevanju električnom energijom i Ugovor o korištenju distributivne
mreže, na određeno vrijeme ustupe drugom krajnjem kupcu, a ODS/snabdjevač može
na takvo ustupanje dati pristanak, u skladu sa zakonom i Opštim uslovima.
Svakako, elektroenergetska saglasnost i dalje glasi na ustupaoca.
Za
realizaciju navedenog zahtjeva, potrebno je dostaviti:
- uredno popunjen obrazac Z-14
- ovjerena izjava o podmirenju novčanih obaveza nastalih nakon prestanka
ugovora o korištenju distributivne mreže i ugovora o snabdjevanju električnom
energijom zaključenih sa zakupoprimcem (obrazac Z-14b)
-
potvrdu/uplatnicu da su izmirene obaveze sa posljednom fakturom,
-
Ugovor o zakupu objekta, na uvid
-
Dokaz o registraciji privrednog subjekta
Za fizička lica potrebno je dostaviti na uvid LK, a za pravna lica ID/PDV
broj.
U
slučaju da zahtjev ne podnosi vlasnik, potrebna je punomoć.
Obrada ovog zahtjeva se ne naplaćuje.
Sve
obrasce možete pronaći i preuzeti u dijelu Zahtjevi (https://www.epbih.ba/stranica/dokumenti-i-obrasci#zahtjevi).
Finansijsko stanje na računu
Uvid u finansijsko stanje na računu moguće je provjeriti na tri načina:
a) aktivacijom korisničkog naloga na web portalu epbih.ba
b) korištenjem usluge SMS stanje računa
c) ličnim kontaktom (kontakt centar ili u OOiN)
Korisnički nalog i SMS stanje računa pružaju informaciju o trenutnom saldu računa tj. o iznosu dugovanja, pretplate ili izmirenim dugovanjima, bez ostataka.
Obračunata zatezna kamata
Kamate se obračunavaju tek nakon
neplaćenog računa u obaveznom roku, nakon izdavanja računa. Zatezne kamate su
oblik novčane kazne za neurednog dužnika što je uređeno Zakonom o obligacionim
odnosima. Prema članu 277. stav 1 ovog zakona, dužnik koji zakasni sa
ispunjenjem novčane obaveze duguje, pored glavnice, i zateznu kamatu prema
stopi utvrđenoj zakonom.
Zakonom o visini stope zatezne kamate na neizmirena dugovanja („Službene novine
Federacije BiH“, br. 56/04, 68/04, i 29/05) je utvrđeno da se obračun zateznih
kamata za neizmirena dugovanja vrši po jedinstvenoj stopi od 12%. Novim
Zakonom o visini stope zatezne kamate koji je stupio na snagu 14.03.2020.
godine (Službene novine FBiH br.18/20), određeno je da se na zakašnjenja u
plaćanju nastala nakon 14.03.2020. primjenjuje zatezna kamata po stopi od
10%.
Zatezne kamate počinju teći kada se
ispune pretpostavke iz članova 277. i 324. Zakona o obligacionim odnosima,
odnosno od trenutka kada dužnik padne u docnju tj. kada ne izvrši uplatu svog
dugovanja do datuma naznačenog kao „rok dospijeća“ ili „DPO“.
Korisnicima usluge e-račun koji primaju račune za električnu
energiju je minimizirana mogućnost padanja u docnju, s obzirom da je navedeni
DPO produžen na 30 dana umjesto 15 koliko imaju kupci koji ne koriste e-račun.
Također, e-račun omogućava dobivanje računa za električnu energiju odmah po
izvršenju očitanja i unosa podataka tako da korisnici ranije ostvaruju uvid u
račun.
Subvencija demobilisanih boraca, ratnih vojnih invalida, socijalnih slučajeva i penzionera
EPBiH nije nadležna za davanje informacija u vezi sa pravom na subvencioniranje troškova električne energije. U zavisnosti od kategorije stanovništva (demobilsani borci, invalidi, penzioneri i porodice sa minimalnim primanjima), svi koji imaju osnov za subvencioniranje se mogu obratiti Centru za socijalni rad nadležne Općine ili PIO-u za korisnike minimalnih penzija.
Kako promijeniti adresu dostave računa?
Upit sa zahtjevom za promjenu adrese dostave računa za električnu energiju se može podnijeti lično u nadležnoj poslovnici Elektrodistribucije ili putem maila na pripadajući Kontakt centar. Obrada ovog zahtjeva se ne naplaćuje.
Razlozi za neredovnu isporuku računa (fizička dostava)?
Odgovor je moguće dati isključivo nakon razmatranja konkretnog upita i uvida u račun. Svakako, preporučujemo elektronsku dostavu računa jer su reklamacije na dostavu računa za električnu energiju minorne u slučajevima korištenja e-računa, a omogućavaju i niz drugih pogodnosti.
Mogućnost plaćanja većih iznosa računa na rate?
U određenim slučajevima, moguće je odobriti plaćanje računa na rate. Zahtjev se može uputiti lično u nadležnoj poslovnici Elektrodistribucije ili putem maila na pripadajući Kontakt centar. Obrada ovog zahtjeva se ne naplaćuje.